Naar inhoud
PHOTO 2022 11 22 08 32 34

Hoe e-health het werk van ergotherapeuten leuker en makkelijker maakt

Simone Robben en Linda Vorstenbosch – Van Goch werken allebei als ergotherapeut bij Dichterbij. Zij maken gebruik van e-health. Dat zijn technologische toepassingen die hun werk leuker én makkelijker maken. “Het verrijkt ons werk. De mogelijkheden zijn divers. We willen iedereen adviseren: probeer het ook eens!”

Het begon allemaal bij de uitleenservice. “Dichterbij is actief in Limburg, Noord-Brabant en Gelderland. Best een groot gebied dat wij intern hebben verdeeld in regio’s. Regelmatig lenen we hulpmiddelen – als onderdeel van een advies- of behandeltraject - uit aan cliënten zodat zij kunnen testen of het iets voor hen is”, steekt Simone van wal. Linda vult aan: “maar het beheer op de uitleen was een uitdaging. De ene regio hield een briefje bij, de andere had een digitale Excel lijst. Soms was een hulpmiddel kwijt. Het was dan vaak moeilijk te achterhalen waar dat was gebleven. Dat kostte veel tijd en geld.”

Thumbnail IMG 0040

App Sortly

Dat moest anders. En daarom zochten de ergotherapeuten contact met de afdeling e-health van Dichterbij, een team dat zich bezig houdt met elektronische toepassingen die de zorg makkelijker maken. Ze komen uit op een app: Sortly. “Dit is een systeem waar inmiddels al onze hulpmiddelen staan. Je kunt zien waar iets ligt en of het beschikbaar is. Daarnaast kun je tags toevoegen zodat je in het systeem makkelijk kan zoeken naar hulpmiddelen”, vertelt Simone. Bij elk hulpmiddel staat een foto en er is een mogelijkheid om extra informatie toe te voegen. “Wie het (uit)geleend heeft, maar ook wat de aanschafprijs is”, aldus Linda. Inmiddels wordt de app door de ergotherapeuten van Dichterbij bijna dagelijks gebruikt. Hij is beschikbaar via de pc, maar ook via je mobiele telefoon. “Dat maakt het prettig werkbaar, juist als je onderweg bent”, vertelt Simone. Inmiddels zijn ook de logopedisten en fysiotherapeuten van Dichterbij ermee aan het experimenteren. “Heel mooi om te zien dat het een multidisciplinaire tool wordt.”

QR-codes

Behalve de app, gebruiken de ergotherapeuten ook vaak QR-codes op hulpmiddelen. “Dat doen we om te laten zien hoe een hulpmiddel werkt. Bijvoorbeeld een tillift. We hebben daarvoor een fijne samenwerking met onze leverancier Kersten Hulpmiddelen gesloten. Als zij een hulpmiddel leveren, zorgen ze dat er een sticker met QR-code op zit. Als de locatie de code scant, zien ze een video waarin wordt uitgelegd hoe het hulpmiddel werkt”, zegt Linda. Belangrijk om te vermelden dat de video niet de verplichte scholing vervangt. Simone: “Het is een aanvulling. Handig voor flexers of invallers die dat type tillift niet kent bijvoorbeeld.”

Instructievideo's

De inzet van instructievideo’s is ook uitgerold voor andere hulpmiddelen. “Soms gebruiken we video’s van de fabrikant. Als die niet beschikbaar zijn, maken we ook wel eens zelf een filmpje. In de praktijk merkten we dat het vaak lastig is om een heel team te bereiken. Dan leg je het natuurlijk zo goed mogelijk uit aan één of twee personen in het team en zij vertellen het vervolgens aan hun collega’s. Nu wordt die uitleg ondersteund met een video en dat werkt heel prettig”, zegt Linda.

Samenwerking

De twee ergotherapeuten hebben de samenwerking met de collega’s van e-health als zeer fijn ervaren. “Super fijn dat we elkaar kunnen versterken en van elkaar kunnen leren.” Ze hebben ook nog een advies voor collega’s (in andere sectoren): “geef e-health een kans. Je denkt misschien dat je het niet nodig hebt, maar het kan je werk – en het leven van cliënten – zoveel makkelijker en fijner maken. Wij zijn er super blij mee!”

Toekomst

In de toekomst gaan ze bij Dichterbij verder met het uitrollen van e-health toepassingen. “We hebben nu e-health vooral ingezet op organisatieniveau. In de toekomst gaan we ontdekken wat we op cliëntniveau kunnen inzetten. Een mooie nieuwe uitdaging”, besluiten Linda en Simone.