Binden en boeien van medewerkers

Medewerkers dragen elke dag bij aan een fijn en betekenisvol leven voor de cliënten. We vinden het belangrijk dat medewerkers zich verbonden voelen met de inhoud van hun werk, met de cliënten en hun verwanten, met collega’s en Dichterbij. Streven is dat elke medewerker zijn of haar talenten en wensen kan realiseren binnen de context van Dichterbij.

Campagnes zorgen voor meer instroom

Ondanks de krapte op de arbeidsmarkt zijn in 2021 meer nieuwe medewerkers begonnen dan in voorgaande jaren. Dat is mede te danken aan wervingscampagnes. In de campagne Dichterbij en !K vertellen medewerkers vol enthousiasme en passie over hun werk. Zij spreken met hun hart, zoals Rob en de nachtzorgbegeleiders Els en Marion. De campagne heeft de zichtbaarheid en naamsbekendheid van Dichterbij vergroot.

Omdat medewerkers zelf het beste kunnen vertellen hoe leuk en interessant hun werk is, hebben ze de mogelijkheid om over hun werkweek te vloggen op de social-mediakanalen van Dichterbij/STEVIG.

Overige campagnes
Naast Dichterbij en !K liepen er in 2021 diverse andere campagnes. Zo kunnen zij-instromers zich via versneld leerwerktraject omscholen tot begeleider en werven we zorgstudenten via een speeddate voor een bijbaan in de zorg. Ook via kennisdeling proberen we met nieuwe kandidaten in contact te komen, onder meer via het webinar Leren van ervaringsdeskundigen. Dit krijgt in 2022 een vervolg.

Dichtbij Dichterbij

Sollicitanten voor begeleider-vacatures vinden het belangrijk waar ze kunnen werken, bij welk team en welke locatie. Daarom hebben we het in 2021 mogelijk gemaakt om zich op dichterbij.nl te oriënteren op een begeleidervacature bij hen in de buurt. Ook vinden ze meer informatie over de locatie, het team en de vacature.

Bekijk de video: Rob is begeleider bij Dichterbij. Samen met Bart maakt hij het verschil.

Zij-instromers vinden de weg naar Dichterbij

In 2021 hebben we meer zij-instromers mogen verwelkomen. Dat komt mede door corona: mensen zagen hun werk wegvallen en/of ontdekten dat ze meer zingeving in hun werk willen.

Diverse zij-instromers zijn als (ondersteunend) begeleider begonnen, onder meer via het zogenoemde Plus100 traject. Zij-instromers gaan direct aan de slag en volgen een opleiding die aansluit bij hun kwaliteiten, talenten en de behoefte van Dichterbij. We streven naar een duurzame match, onder meer via een verbeterde selectieprocedure, langere inwerktijden, juiste begeleiding en scholing op maat.

Op naar vitale medewerkers

Vitale medewerkers zijn cruciaal om cliënten goed te kunnen ondersteunen. In 2021 hebben we het online VitaalPortaal geïntroduceerd. Medewerkers vinden hier tests, trainingen, e-learnings en andere hulpmiddelen die helpen om vitaal te blijven.

Helaas hadden we ook te maken met een andere realiteit: mede door corona zagen we het ziekteverzuim stijgen: het ziekteverzuim in 2021 lag gemiddeld op 8,7%. Er is hard gewerkt om snel te vaccineren en boosterprikken te zetten. Daarnaast werken management, adviseurs duurzame inzetbaarheid en HR en bedrijfsartsen intensief samen om verzuim tegen te gaan en zieke medewerkers weer snel gezond aan het werk te krijgen.

Medewerkers kunnen volop groeien
We dagen collega's uit werk te maken van hun talenten en loopbaan. Een nieuw leermanagementsysteem gaat helpen om het ontwikkelingsaanbod beter aan te laten sluiten bij de behoeften. We zijn ook gestart het leerklimaat binnen Dichterbij inzichtelijk te maken, om te onderzoeken wat nodig is om leerlingen, stagiaires en zij-instromers de juiste ondersteuning te bieden in hun leerproces.
'Je kunt blijven groeien'
Uitstroom verminderen
Na een daling in 2020, is het aantal medewerkers dat Dichterbij verlaat in 2021 helaas weer toegenomen. Daarom focussen we op het behoud van mensen. Zo kunnen medewerkers zich volop ontwikkelen en krijgen ze een contract voor onbepaalde tijd, tenzij er een goede reden is om dit niet te doen.

Ook zorgen we voor een warm welkom en doen we mee aan een landelijk uitstroomonderzoek en het programma behoud van zorgprofessionals. Aan de hand van de data die dit oplevert, kunnen we gericht sturen.
Lees meer over het warm welkom de eerste weken