Duo fiets header 9199 1

Duurzaamheid

Als zorgorganisatie staan we middenin de maatschappij. Duurzaamheid krijgt daarin steeds meer urgentie. Daarom hebben we ook veel aandacht voor onze omgeving, het klimaat en het milieu. We willen de wereld graag goed achterlaten voor volgende generaties. Dichterbij streeft naar een goed leef- en werkklimaat voor cliënten en medewerkers.

Duurzame toekomst

Green Deal Duurzame Zorg

Dichterbij omarmt de doelen van de Green Deal Duurzame Zorg. Hierin staan doelstellingen beschreven waarmee de zorgsector haar bijdrage kan leveren aan het verbeteren van het welzijn van mens en milieu. De Green Deal biedt ons een leidraad om duurzame doelstellingen te formuleren op de volgende pijlers:

• CO2 reductie en energietransitie
  • Circulaire bedrijfsvoering
  • Medicijnresten uit het afvalwater
  • Gezonde leef- en werkomgeving

Duurzame bedrijfsvoering

Binnen Dichterbij wordt duurzaamheid steeds meer een (rand)voorwaarde in lopende processen en projecten. Zo is duurzaamheid bijvoorbeeld een integraal onderdeel van het inkoopbeleid en in vastgoedontwikkeling, zowel bij nieuwe als bestaande bouw.

Duurzaamheid is ook een belangrijk vertrekpunt bij de ontwikkelingen in het wonen en leven bij Dichterbij. In hoe we ons werk organiseren. Het gaat daarbij ook om het faciliteren van een gezonde leef- en werkomgeving.

Energie audit

In 2021 hebben we de EED Energie-audit gehaald. Deze verplichte audit geeft ons inzichten in de energieverbruiken, vervoersstromen en de mogelijkheden om de komende jaren te werken aan CO2-reductie.

Groen Bezig logo2 fc

Iedereen kan bijdragen aan een duurzame wereld. In 2021 zijn we begonnen met de beweging Groen bezig. Onderdeel is een groep op ons sociaal intranet, waar al veel collega’s lid van zijn. Zo creëren we bewustwording, inspireren we elkaar, delen we duurzame ideeën en helpen elkaar om ze tot uitvoer te laten komen.

Op veel locaties wordt ‘groen denken en doen’ al een gewoonte en komen goede ideeën tot uitvoer: van vegetarisch koken, minder verspillen en afval scheiden, tot het vergroenen van de buitenruimte en afval ophalen in de buurt.

Veel ideeën binnen Dichterbij zijn gebundeld in een inspiratieboekje. Het boekje is goed ontvangen en gedeeld.
Blader er eens doorheen
Het team van begeleiders en cliënten op de Boommarterstraat in Heijen maakt werk van duurzaamheid.
Lees hun verhaal
In 2021 organiseerden we een wedstrijd voor het 'groenste idee' van Dichterbij. Uit de inzendingen zijn 3 winnaars gekozen: een duurzaam beleefplein, een milieuproject en een een kledingruilpunt in Horst.