Naar inhoud

Ervaringsdeskundigen geven les aan artsen in opleiding

Ervaringsdeskundigen van Dichterbij, Timo en Anneke, geven iedere maand een gastles aan studenten geneeskunde van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Tijdens dit praktijkgerichte communicatieonderwijs leren de studenten hoe ze begrijpelijke consulten kunnen geven aan cliënten met een licht verstandelijke beperking. “Dat vraagt om extra skills”, weet Arts VG en docent Fleur Boot uit eigen ervaring.

Fleur vertelt: “Artsen zijn hoogopgeleid. Ze leren moeilijke materie, maar vinden het vaak lastig om die stof te vertalen naar een eenvoudige en duidelijke uitleg tijdens een consult. Dat is wel heel belangrijk. Zeker voor cliënten met een licht verstandelijke beperking.”

De lessen zijn ontstaan vanuit de Academische Werkplaats Sterker op eigen benen. Dat is een samenwerking tussen het Radboudumc en verschillende zorgorganisaties met als doel praktische, maar ook complexe vraagstukken rondom gezondheid en welzijn van mensen met een verstandelijke beperking te onderzoeken en verbeteren.
Tijdens de lessen leren de studenten hoe ze kunnen peilen welk niveau een patiënt heeft. “Vraag naar iemands woonsituatie, werk en hobby’s. Aan de hand daarvan kun je vaak al wel een inschatting maken. Bovendien kun je die informatie gebruiken om in je consult je uitleg aan te passen aan iemands persoonlijke situatie”, zegt Fleur. Daarnaast krijgen de studenten tijdens de les handvatten om erachter te komen of een patiënt de informatie ook daadwerkelijk begrijpt en kan onthouden. “Houd het bij jezelf”, zegt Fleur. “Vraag bijvoorbeeld of iemand de informatie nog even kort kan samenvatten zodat je kunt checken of je het goed hebt uitgelegd. Vraag niet: kun je het samenvatten, zodat ik kan kijken of je het wel begrijpt.”

Image00011

Studenten nemen ook de proef op de som. Een arts in spé legt aan ervaringsdeskundige Timo uit wat een hernia is. “Je rug bestaat uit wervels en daar tussen zit kraakbeen. Dat zijn eigenlijk kleine kussentjes.” Ervaringsdeskundige Timo luistert aandachtig. “Begrijp je het?”, vraagt de student. “Niet helemaal”, liegt Timo met een kleine glimlach. Hij daagt de student uit om de materie op andere manieren uit te leggen. Zijn poging lukt. De student begint te tekenen terwijl Timo knikt. “Ja, dit begrijp ik veel beter.”
Timo kan de materie inmiddels dromen. “Ik kan bijna zelf geneeskunde gaan studeren”, grapt hij. Hij vindt het fijn dat hij zo zijn steentje bij kan dragen. Fleur beaamt dat. “Het begint bij bewustwording. Beseffen dat er patiënten zijn die niet alles meteen snappen of bij wie je dingen net even wat anders uit moet leggen.”

Image00001

Ook Anneke - die in een rolstoel zit - deelt haar ervaringen met artsen met de studenten. “Als ik met mijn begeleider bij de dokter kom, beginnen ze 9 van de 10 keer tegen mijn begeleider te praten. Heel vervelend! Daarom kom ik meestal alleen.”

De les maakt indruk op de studenten. “Het lijkt erg makkelijk, maar ik betrapte mezelf toch op moeilijke woorden”, aldus een van de deelnemers aan de les. Een ander zegt: “Ik merkte dat ik verkleinwoorden ging gebruiken. Dat was helemaal niet bewust. Ik kan mij voorstellen dat dit niet zo fijn is voor cliënten.”

Timo en Anneke hebben aan het einde van de les nog één goede tip voor de studenten: “Blijf vooral lekker jezelf!”